Glavni izbornik

Izdvojeni sadržaji

Od boljeg sna do boljeg ljubavnog života: najveće prednosti bicikliranja

Zimi se konačno nazire kraj a s prvim dužim danima kod mnogih ljudi javlja se želja za aktivnostima na otvorenom. Iz godine u godinu sve popularniji, biciklizam je spoj ugodnog i korisnog: sigurno je ljepše provesti dva sata vozeći bicikl kroz šumu nego znojeći se u zagušljivoj teretani.

Ako još niste uskočili u jureći vlak toga trenda, možda vas na to potakne vijest da je JU "Nacionalni Park Krka“ uredila čak četrnaest biciklističkih ruta na svom području, koje omogućuju istraživanje manje poznatih, ali ne i manje fascinantnih, prirodnih ljepota. Već to je samo po sebi prilično dobar razlog da se sjedne na dva kotača, ali ako vam ih treba još, donosimo deset ultimativnih prednosti vožnje bicikla.

1. Spavat ćete bolje

Ranojutarnja vožnja možda će vas umoriti kratkoročno, ali dugoročno će učiniti kvalitetnijim vaš san. Medicinski fakultet Sveučilišta u Stanfordu proveo je eksperiment s ljudima koji su patili od nesanice: trebali su voziti bicikl od dvadeset do trideset minuta svakog dana. Rezultati su pokazali da se vrijeme koje im je bilo potrebno da zaspu prepolovilo a san se produžio za gotovo cijeli sat. Osim toga, vježbanje na otvorenom izlaže vas sunčevom svjetlu, što pomaže reguliranju prirodnog cirkadijskog ritma, a istovremeno smanjuje lučenje kortizola, hormona stresa, koji može utjecati na san.

2. Izgledat ćete mlađe

Znanstvenici sa Sveučilišta u Stanfordu otkrili su da redovita vožnja bicikla štiti vašu kožu od štetnih učinaka UV zraka i smanjuje znakove starenja. Naime, pojačana cirkulacija koja je rezultat vježbanja uspješnije dovodi kisik i nutrijente do stanica a istovremeno čisti tijelo od toksina. Naravno, to vrijedi samo ako se prije vožnje obilno namažete kremom za sunčanje sa zaštitnim faktorom 30.

3. Izoštava um

Znanstvenici sa Sveučilišta u Illinoisu otkrili su da poboljšanje kondicije biciklista od pet posto dovodi do skoka od petnaest posto na testovima inteligencije i pamćenja. Razlog tomu leži u činjenici da vožnja bicikla potiče razvitak novih stanica mozga u području hipokampusa, odgovornog za pamćenje, koje slabi nakon tridesetog rođendana.

4. Bori se protiv viroza, ali i ozbiljnijih bolesti

Sigurno vam je poznata izreka „Jabuka na dan, doktor iz kuće van“. Znate li da je ta sintagma potpuno pogrešna, zapravo samo marketinški trik proizvođača jabuka s početka prošlog stoljeća? Ako želite doktora držati podalje od svoje kuće, ne trebate jabuku, trebate bicikl.

Umjerena tjelovježba aktivira imunološke stanice, što znači da su one spremne uzvratiti kada virusi i bakterije napadnu tijelo. Jedno je istraživanje pokazalo da su ljudi koji voze bicikl trideset minuta dnevno pet dana tjedno upola manje bolesni od onih koji svoje slobodno vrijeme provode na kauču. Osim toga, brojne su studije pokazale da umjerena tjelesna aktivnost, u koju spada i vožnja bicikla, rizik od raka smanjuje gotovo za polovicu kod muškaraca, dok je kod žena koje voze bicikl rizik od raka dojke manji za trideset četiri posto.

5. Spašava planet

Čak dvadeset bicikla može se parkirati na mjesto jednog automobila. Da bi se proizveo jedan bicikl, potrebno je oko pet posto materijala i energije koji se utroše u proizvodnju automobila. K tomu, bicikli ne zagađuju okoliš: ne trebaju pogonsko gorivo (osim vaših nogu), ne ispuštaju plinove. Osim toga, bicikl je i učinkovito prijevozno sredstvo: njime se krećete tri puta brže nego hodajući, trošeći istu količinu energije.

6. Vožnja bicikla popravit će vaš ljubavni život

Fizička aktivnost poboljšava rad krvožilnog sustava, što ima blagotvorni učinak na libido, tvrde stručnjaci sa Sveučilišta Cornell, čije je istraživanje pokazalo da su „intimne vještine“ muškaraca sportaša na razini pet godina mlađih muškaraca, dok žene koje se bave fitnessom toliko godina kasnije ulaze u menopauzu. S Harvarda pak dolazi otkriće da muškarci stariji od pedeset koji bicikliraju barem tri sata tjedno imaju trideset posto manji rizik od impotencije nego muškarci kojima je vježbanje strana riječ.

7. Sagorijeva više masnoća (što znači efikasnije mršavljenje)

Vožnja bicikla ubrzava metabolizam, i to ne samo tijekom vožnje, već i nekoliko sati nakon nje. To znači da možete ležati na kauču a vaše će tijelo sagorijevati kalorije kao da još uvijek vježbate odnosno vozite. Ne morate odrađivati maratonske treninge da biste postigli takve rezultate: sportski liječnici pojašnjavaju da je i vožnja od trideset minuta dovoljna, a kako bude rastao stupanj fizičke spreme, tako će rasti i pozitivni učinci. Logika je pritom jasna i jednostavna: više sagorenih masnoća znači brže i efikasnije mršavljenje.

8. Pomaže kreativnim procesima

Pisci, glazbenici, slikari, vrhunski menadžeri i brojni drugi profesionalci vožnjom bicikla služe se da bi razbili kreativnu blokadu i sebi olakšali donošenje odluka. To nije bez razloga: jedna znanstvena studija pokazala je da dvadeset pet minuta aerobnog treninga pozitivno utječe na kreativno razmišljanje zbog pojačanog dotoka kisika u mozak.
Ako se radi o posebno teškoj odluci ili kreativnoj blokadi koja traje duže negoli ste očekivali, pokušajte redoviti trening odraditi na nekoj od biciklističkih ruta NP „Krka“. Takva kombinacija prirodnih ljepota i tjelesne aktivnosti dorasla je najtežim kreativnim zadacima.

9. Legalno se „stimulirate“

Nekoć se smatralo da se radi o mitu, ali postojanje osjećaja euforije nakon treninga napokon su potvrdili njemački znanstvenici usporedivši razinu endorfina, hormona sreće, u mozgu ispitanika prije i nakon dvosatnog treninga. Osim pojačanog lučenja endorfina, treninzi izdržljivosti utječu i na proizvodnju dopamina, koji pruža osjećaj zadovoljstva, i serotonina, hormona koji regulira raspoloženje.

10. Upoznavanje novih ljudi i širenje socijalne mreže

Socijalni aspekti vožnje bicikla jednako su važni kao i zdravstveni. Devetogodišnja studija provedena na Harvardu pokazala je da ljudi koji su okruženi mnogim prijateljima imaju šezdeset posto manje šanse za preuranjenu smrt: krvni tlak im je bolji a imunološki sustav jači. Rezultati su bili toliko značajni da su znanstvenici zaključili da je nemanje bliskih prijatelja i kolega s kojima možemo dijeliti interese jednako pogubno za zdravlje kao i pušenje ili višak tjelesne težine.
Srećom, vožnja bicikla prilično je društven sport, a većina biciklista dijeli slične poglede na svijet i životni stil, koji često uključuje zajedničke aktivne vikende u prirodi. Ako ste još novi u svijetu biciklizma, predlažemo vam da se pridružite nekom biciklističkom klubu – upoznat ćete nove ljude a usput ćete dobiti izvrsne savjete vezane za treniranje ili opremu.